DEBAT - Redaktionen har fra tidligere hjemmesygeplejerske Anita Mortensen, Allinge, modtaget følgende indlæg:

Som tidligere ansat, for knap ni år siden, i hjemmeplejen Team Allinge kan jeg i den grad genkende situationen som Kirstine van Sabben belyser i Bornholms Tidende mandag den 3. august.

Hun sætter ord på arbejdssituationen, som den er i dag og som den også så ud, da jeg gik på efterløn i 2011. Der er intet sket i de mellemliggende år.

Der er stadig stress, med for mange besøg med for kort tid til opgaverne samt for korte eller helt manglende køretider. Dette giver sygefravær og stress og jag ude hos borgerne.

Jeg har selv prøvet det, heller ikke dengang måtte man gøre opmærksom på for mange besøg på kørelisterne og for lidt eller ingen køretid. Det var ikke populært at sige fra, så blev man flyttet til et andet team på øen.

Jeg var imidlertid så heldig, at jeg kunne gå på efterløn!

Jeg møder stadig mange af mine tidligere kollegaer, nogen har helt droppet hjemmeplejen og har søgt ind i andre erhverv, de orker det ikke mere og kan ikke se sig selv i øjnene med det de kan tilbyde borgerne.

Har vi ”råd” til det i disse tider hvor der er mangel på arbejdskraft!

Der er, som Kirstine skriver i artiklen, ikke mange der tør stå frem og sige deres mening. De er bange for at blive fyret og på Bornholm er hjemmeplejen en virksomhed på hele øen - så hvor går man hen?
Der er en analyse af ældreplejen i gang, som nu går ind i sit sidste år og endnu har den ikke gjort situationen bedre, man snakker meget, men der skal handling til!
Der er synd for vores ældre borgere, at de skal behandles på den måde. Det kan vi simpelthen ikke være bekendt!

Med venlig hilsen

Anita Mortensen
Nordre Borrelyngvej 20
3770 Allinge

FORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.

© Copyright 2020 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

PÅ FORSIDEN LIGE NU