DEBAT - Redaktionen har modtaget:
Bornholm.nu og andre medier skriver, at finansøkonomer og deres kompetencer er stærkt eftertragtede på Bornholm.
Derfor vil jeg gerne stille et åbent spørgsmål til øens ejendomsmæglere, revisorer, boligselskaber, banker, vognmandsvirksomheder og andre virksomheder, som efter sigende mangler finansøkonomer: Hvordan hænger det sammen?
Jeg er en kvinde sidst i 20'erne med børn, livserfaring og en etableret hverdag. Jeg læser til finansøkonom online og følger den samme uddannelse som de studerende på Campus – blot i en fleksibel studieform, der gør det muligt at kombinere uddannelse og familieliv. Alligevel har jeg ikke kunnet få en praktikplads på Bornholm.
Det får udsagnet om den store efterspørgsel til at klinge hult.
Mit indtryk er, at virksomhederne foretrækker de helt unge studerende, som kommer direkte fra uddannelsessystemet. Jeg er allerede formet som menneske, men naturligvis indstillet på at indgå i en virksomheds kultur og arbejdsplads. Alligevel står jeg uden praktikplads.
Derfor spørger jeg: Er der reelt mangel på finansøkonomer på Bornholm, eller er det netværk, personlige relationer og andre forhold, der afgør, hvem der får praktikpladserne?
I dag arbejder jeg i et supermarked, hvor jeg hver dag yder kundeservice – et arbejde, jeg sætter pris på. Men jeg kunne lige så godt have brugt min tid på at opbygge relevant erfaring i en virksomhed, der siger, den mangler finansøkonomiske kompetencer.
Hvorfor er interessen ikke til stede? Er det min alder? At jeg har børn? Eller at jeg allerede har erfaring og er etableret i livet?
Hvis Bornholm virkelig mangler finansøkonomer, håber jeg, at virksomhederne vil forholde sig til de spørgsmål.
Tiden går, og uden en praktikplads bliver jeg forsinket i min uddannelse. Samtidig har jeg allerede fået tilbudt fem praktikpladser andre steder i landet. Dem har jeg måttet afslå, fordi de kræver fysisk tilstedeværelse.
På et tidspunkt kan jeg blive nødt til at flytte. Hvis det sker, mister Bornholm endnu en børnefamilie – og måske en kommende finansøkonom, som gerne ville have brugt sine kompetencer på øen.
Med venlig hilsen
Diana Brandt PedersenGøngeherred 17
3700 Rønne
FORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.
© Copyright 2026 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.