Redaktionen har modtaget:
DEBAT - Sommerferien er snart forbi, og mange børn skal for første gang begynde deres skoleliv. Skoletasken har sikkert stået færdigpakket i flere dage, og både børn og forældre er spændte. Skolestart er en stor begivenhed.
Nu skal børnene lære at blive en del af et klassefællesskab og finde deres plads i det klasserum, hvor de skal tilbringe mange af de kommende år. De skal lære at tage hensyn til hinanden og tale ordentligt sammen.
Samtidig skal de opleve, at der skal være ro og orden i skolen. Derfor er en vis struktur og nogle tydelige adfærdsregler nødvendige – gerne udarbejdet i et samarbejde mellem lærere og elever. Et godt læringsmiljø og høj trivsel bygger på respekt for de fælles regler, man bliver enige om.
I dag virker det næsten, som om man er blevet bange for at tale om disciplin, respekt og lærerautoritet. Det forstår jeg ikke. Hvis eleverne skal lykkes i folkeskolen, skal der være tydelige rammer for både læring og trivsel. Mit motto gennem 40 år som folkeskolelærer var: Krav, konsekvens og kærlighed. Mit indtryk er, at de mange tidligere elever, jeg har haft, ikke har taget skade af den tilgang.
Jeg bliver måske betragtet som gammeldags, når jeg mener, at det nye børnesyn nogle steder er gået for vidt. Stigende forældrekrav, mange særaftaler og et stort fokus på individuelle hensyn kan gøre det vanskeligere at skabe en rolig skolehverdag med et stærkt fællesskab, hvor alle trives og bidrager.
Forældre har et stort medansvar for, at deres børn trives, lykkes og synes, det er spændende at gå i skole. Det kræver, at de følger med i og bakker positivt op om skolens hverdag. Et godt samarbejde mellem skole og hjem – noget jeg heldigvis altid har oplevet – gør lærernes arbejde lettere og styrker elevernes hverdag.
Børn vil selv. Børn kan selv. Børn gør selv. Men de har brug for voksne, der guider dem.
Jeg har været heldig at få lov til at guide mange skønne børn gennem 40 år i folkeskolen, og jeg savner stadig skolen.
Det var blot nogle strøtanker i anledning af den forestående skolestart. Jeg ønsker alle børn – ikke mindst de nye 1.-klasseelever – en rigtig god start på skolelivet.
Med venlig hilsen
Birte Skot-HansenParadisvej 39
3730 Nexø
FORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.
© Copyright 2026 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.