DEBAT - Redaktionen har fra Svend Aage Kristoffersen, Vestermarie, modtaget følgende indlæg:
Der er behov for nytænkning med hensyn til den kollektive trafik på Bornholm.
Jeg oplever, at der kører store busser med meget få passagerer ude på øen.
Er det den rigtige måde at bruge vores ressourcer på ?
Er det godt for klimaet her på Bornholm ?
Jeg mener, at der bør oprettes en døgnbemandet bestillingscentral, som koordinerer al trafik på øen. Det gælder både BAT, taxi-selskaberne, de private busselskaber, HandiBat og den kommunale kørsel til institutioner m.v.
Der er naturligvis behov for de store busser til skolekørslen morgen og eftermiddag, men resten af tiden er der ikke behov for så mange ruter. Der er behov for et samarbejde på tværs mellem transportselskaberne, således at vi bornholmere kan få den kørsel, vi har behov for.
Det kan foregå på den måde, at vi kan ringe eller maile til bestillingscentralen og bestille kørslen. Naturligvis i godt tid således at kørslen kan koordineres med andre transportopgaver. Denne FLEX-trafik er særlig aktuel på de skæve tidspunkter og for os, der bor i yderområderne.
Nogle vil måske indvende, at det bliver alt for dyrt. Men det behøver ikke være tilfældet, da prissætningen skal være så attraktiv, at flere vælger den kollektive trafik.
Derfor vil jeg opfordre kommunalbestyrelsen til at tænke i nye baner.
Måske kan der spares på indkøb af store busser ?
Måske kan BAT få balance i regnskabet ?
Måske kan den nye fleksible trafik komme taxi og private busselskaber til gode ?
Lad os tænke i nye baner med den kollektive trafik på Bornholm, så den bliver tilrettet efter behovet hos os bornholmere.
Gode hilsner
Svend Aage KristoffersenAskene 10
Vestermarie
3700 RønneFORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.
© Copyright 2024 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.