DEBAT - Redaktionen har fra Torben Ager, Aakirkeby, modtaget:
Forleden dag delte jeg et opslag på Facebook om opioider og forebyggelse blandt unge – et emne, som ligger mig meget på sinde.
Responsen var overvældende, og jeg blev efterfølgende kontaktet af Christina Ekmann, misbrugsansvarlig i Lions Danmark.
Det viste sig, at Lions Danmark har udviklet et komplet og professionelt undervisningsprogram målrettet udskolingen og erhvervsuddannelserne. Et program, der giver eleverne konkret viden om opioider, så de kan træffe oplyste valg – og ikke basere deres beslutninger på myter, gruppepres eller uvidenhed.
Det bedste er, at alt er klar til brug. Materialet indeholder:
En færdig undervisningspakke til lærerne (tilpasset en dobbeltlektion på 90 minutter)
ElevmaterialeInformationsbrev til forældrene, som kan deles via Aula eller ved et forældremøde
Det er simpelthen et stykke imponerende forebyggelsesarbejde. Jeg måtte knibe mig selv i armen – for det er jo netop dette, vi har efterlyst igen og igen: reel forebyggelse og konkret, brugbart undervisningsmateriale.
Mit store håb er, at skoler og erhvervsuddannelser griber denne mulighed og får sat skub i den vigtige forebyggelsesindsats. For det er skolerne selv, der bestemmer, om de vil gøre brug af materialet.
Men de skal jo vide, at det er tilgængeligt – og det er præcis dét, der har motiveret mig til at skrive dette indlæg i håbet om, at informationen kommer bredt ud.
Vi skylder vores unge at give dem adgang til så meget viden som muligt – og vi skylder dem at gøre det nu.
Der er talt længe nok – nu skal der handles.
Tak til Lions Danmark for det store arbejde – og en særlig tak til Christina Ekmann for at række ud.
Nu er det op til os lokalt at vise, at vi mener det alvorligt, når vi taler om forebyggelse.
Lad os få det ud på skolerne – hurtigst muligt.
Med venlig hilsen
Torben AgerSkagelfaldsvejen 3
3720 AakirkebyFORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.
© Copyright 2025 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.