ALLINGE – Aldrig før har så mange højskoleelever deltaget i Folkemødet som i år. Omkring 780 nuværende elever samt 50 tidligere højskoleelever var med på Bornholm under årets demokratifestival.
Det oplyser Folkehøjskolernes Forening i Danmark, som betegner årets deltagelse som rekordstor.
Højskolernes telt var gennem hele Folkemødet rammen om et tæt program med debatter, fællessang, kulturelle arrangementer og koncerter. Emner som unges trivsel, kunstig intelligens, uddannelse, boligpriser og civilsamfundets rolle blev sat til debat, mens elever, lærere, forstandere, forskere og politikere deltog på scenen.
Højskoleeleverne var også synlige uden for deres eget område, hvor de medvirkede i debatter om blandt andet journalistik, litteratur, SU-lån og fællesskabets betydning. Flere højskoler stod desuden bag egne arrangementer eller deltog som medarrangører og moderatorer.
I løbet af festivalen bød programmet desuden på koncerter samt DJ-battles mellem politikere, som tiltrak flere tusinde deltagere.
Ifølge Folkehøjskolernes Forening var målet at skabe et mødested, hvor politiske debatter og folkeligt fællesskab gik hånd i hånd – og det lykkedes med den hidtil største højskoledeltagelse på Folkemødet.
FORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.
© Copyright 2026 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.