RØNNE – Bornholms Regionskommune lægger op til en af de største ændringer af idrætsområdet i mange år. Som led i budgetforslaget for 2027 foreslår kommunen en helt ny model for støtten til de selvejende haller, hvor driftstilskuddene reduceres markant, og hallerne i højere grad skal finansiere deres drift gennem egne indtægter.
Reduceret driftstilskudForslaget indebærer en mindre besparelse på 500.000 kroner i 2027, men fra 2028 får ændringen fuld virkning. Her reduceres driftstilskudspuljen med knap 9,8 millioner kroner. En del af pengene føres tilbage til lokaletilskud og øgede driftsudgifter, hvilket betyder, at den reelle kommunale besparelse bliver godt 5,2 millioner kroner om året.
Ikke automatisk gratis haltimerBag forslaget ligger et ønske om, at kommunen fremover alene skal yde driftstilskud til den del af hallernes aktiviteter, som vedrører kommunale skoler og dagtilbud. Tilskuddet til den tid, hvor de folkeoplysende foreninger benytter hallerne, bortfalder.
Det betyder, at foreningerne fremover ikke længere automatisk får stillet haltider gratis til rådighed. I stedet skal de indgå lejeaftaler direkte med hallerne. Kommunen vil samtidig ændre reglerne for lokaletilskud, så foreningerne fortsat kan søge støtte til en del af udgiften.
Mere enkle reglerAdministrationen foreslår blandt andet at afskaffe den nuværende modregning for foreninger med mange medlemmer over 25 år og samtidig fjerne gebyrordningen i de kommunale haller.
Det skal gøre tilskudsreglerne enklere og mere gennemskuelige, mens en del af de sparede midler føres tilbage til lokaletilskudspuljen.
Forslaget omfatter Rønne Svømmehal, Gudhjem Svømmehal, Bornholms Idræts- og Kulturcenter, Østermariehallen, Nexøhallen, Aakirkebyhallerne, Nyvest Centret og DGI-hallen. Også Poulsker Hallen bliver berørt, selv om den modtager tilskud efter en særlig ordning.
Skal skabe egne indtægterKommunen forventer, at hallerne fremover skal skabe en større del af deres indtægter selv. Men hvis hallerne ikke kan skabe tilstrækkelige indtægter inden for de gældende regler, kan det føre til dårligere økonomi, mindre vedligeholdelse og et lavere aktivitetsniveau. I budgetmaterialet nævnes det direkte, at manglende økonomisk bæredygtighed i sidste ende kan føre til lukning af haller, hvis der ikke findes andre finansieringskilder.
Nye samarbejdsaftalerSamtidig forventer kommunen, at flere foreninger vil søge mod de kommunale haller, hvor gebyrerne foreslås afskaffet. Det kan øge presset på de kommunale faciliteter og betyde, at ikke alle foreninger fremover kan få de ønskede træningstider.
Kommunen peger også på, at skoler og dagtilbud kan blive påvirket, hvis enkelte haller vælger ikke at indgå nye samarbejdsaftaler.
Hvis forslaget vedtages, skal der i løbet af 2027 indgås helt nye samarbejdsaftaler mellem kommunen og de enkelte haller. Dermed bliver budgetforhandlingerne ikke alene et spørgsmål om en besparelse, men også om en grundlæggende omlægning af rammerne for idræts- og foreningslivet på Bornholm.
FORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.
© Copyright 2026 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.